ای رهبر آزاده ..قامت استوارتان مقابل دشمن و رافتتان نسبت به دوستان ، {اشداء علی الکفار رحماء بینهم} را به تصویر کشید و شما بر اساس سیره معصومین (ع) در اوج اقتدار کشور را بر اساس بصیرت، مدیریت کردی و با همه بی مهری ها و بدیهایمان صبور بودی ... مقتدایم صبر علی گونه ات بصیرت ملت را تعمیق بخشید و چه برایمان سخت و دشوار است شاهد اینگونه تحمل بر ناملایمتها بودن ... ای رهبر عزیز ایمانت کفررا، ولایتت نفاق را و اصلاحت فساد را به ستوه آورد ... رهبرعزیز و پرچمدار و نایب بر حق صاحب الامر پیروزی شما را در نبرد با کفر ، فساد و نفاق ، تبریک می گوئیم ... ای شاخه نسترن معطر از وجود تو و ای شهد شیرین عسل متاثر از لبخند شیرین تو بیا و با قدومت جای جای وطنم را خوشبو و عطر اگین وجودت نما ... اکنون که نوبت به سرزمین کریمه اهل البیت و صحن و سرای ایشان در کنار جایگاه با عظمت حمکران و مهد عالم پرور قم سفر میکنی شمیم عطر تو از این دیار بویدن و بر قدومت چشم نهادن چه دلن انگیز است و فراموش نشدنی ... ای رهبر همیشه آگاه فقیهان به فقاهتت ، متخلقان به اخلاقت ، هنردانان به هنر شناسیت ، مدیران به مدیریتت وسیاست مداران به کیاستت معترفند ... ای رهبر عزیز امام زمان( عج) همواره یارت باد .
بیا و خراب خانه جان ما را تو اباد کن بیا و خانه و چشم ما را تو بینا کن
درآن دمی که به انتظار روی تو ام بیا و دل خسته ما را تو شاد کن
موج نگارگران سایبری وصف جمال یار با ایمان به عزم راسخ و غرور شگفتى آفرین شما عزیزان ولایىقصد دارد تا در حرکتى مبارک پربارترین و شکیل ترین مجموعه تصاویر ، پوستر ، فیلم ، صدا ، خاطرات ، اشعار ، متون ادبى و دل نوشته هاى شما در وصف و تعریف و تصویر امام خامنه اى ( حفظه الله ) را در فضاى سایبر گرد هم آورد تا کور شود هر آنکه نتواند دید .
عزیزان علاقه مند میتوانند براى مشارکت در این طرح عظیم از قسمت فرم تماس با و ی ا از طریق قسمت نظرات همین پست بعد از درج مشخصات لینک مطالب خود را براى ما ارسال کرده تا با نام خودشان در پایگاه منتشر شود ، قابل ملاحظه است که مطالب ارسالى شما بزرگواران در طى یک هفته جمع و طبقه بندى شده و درآخر همان هفته در پایگاه منتشر خواهد شد و مطالب نوشتارى شما عزیزان بعد از جمع آورى و تنظیم به صورت دفترچه اى انتشار خواهد یافت .
با أرزوى دوام توفیق براى شما عزیزان و طول عمر مدید و پر برکت براى مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله العظمى امام خامنه اى ( حفظه الله ) .
بسم الله الرحمن الرحیم
تو ای نسیم جان فزا ، نگین حلقه ی وصال
به شهر ما خوش آمدی
فروغ چشمان ترم ، نگار من طلایه دار لاله ها
گرفته بوی عطر خوش ،خانه من ز بوی پیراهن تو
یوسف کنعان دلم ، ولی من خوش آمدی
ترنم صدای تو ، روشنی نگاه تو
دهد مرا امید و جان
شوق تو داشت این دلم ، شور تو بود در سرم
به شهر ما خوش آمدی
ایهَ والشمس و الضحی
دفتر شعر و مرحمت ، کتاب حسن و منزلت
عالم علم و معرفت
حجل شوند شکوفه ها ، به یک نظر زه چشم تو
بهار من ، نگار من
به شهر ما خوش آمدی
ز هجر روی دوستان؛ دو چشم من خیس و تر است
برای زحم این دلم نگاه تو چو مرهم است
به خون نشست کودک من
صد چاک شد جوان من
قامت خواهرم ببین ، لاله ی پرپرم ببین
لاله عزار من تویی
خواهر پر کشیده ام ، اصغر نو رسیده ام
اکبر سینه چاک من ،شوق تو داشت اکبرم
برادر رشید من ، دلاور شهید من
دو دست عباس یلم، چشمان عون و جعفرم
چادر خاکی سرم ،خانه معراج و وصال
نشان دهم به رهبرم
گر چه تنم خراش خورد ، گر چه دلم دو چاک خورد
جان چو تویی چه غم خورم
رهبر و مقتدای من
عالم دین و معرفت ، شوق وصال من تویی
به صحن و در سرای من ، چو آمدی
به شهر ما خوش آمدی
شاعر:سادات علوی / بهار 86
شاهچراغ نام آرامگاه معروفی است در شهر شیراز در جنوب ایران.
آرامگاه مربوطه محل خاکسپاری میرسیداحمد معروف به شاهچراغ پسر امام موسی کاظم، از امامان شیعه است و ازاینرو زیارتگاه بسیاری از شیعیان گشته است. این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی قرار دارد. آرامگاه سیدمیرمحمد برادر سیدمیراحمد نیز در نزدیکی شاهچراغ است.
پیشینه
احمد بن موسی شاهچراغ پسر ارشد امام موسی کاظم و برادر امام رضا در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.
این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاریهای زیبایی است.
درون حرم را با به کار بردن آئینههای ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خطهای زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینهها و کاشیها است.
بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده است.
حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم میشویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده است. حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاه چراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.
غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق میرود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ میشود.
در دور تا دور حیاط، اتاق هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آنها کاشی کاری شده است. ستونهای آهنی ایوان حرم به وسیله چوبهای نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده است.
در سال745 (ه.ق) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه آن حضرت انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض 5سال از سال 745تا 750 (ه.ق) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت. همچنین در جنب آرامگاه، مدرسهای وسیع بنا کرد. او همچنین تعداد زیادی از مغازههای بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس را وقف بر این آستان مقدس کرد.
ابن بطوطه جهانگرد مراکشی که در سال748 (ه.ق) برای بار دوم به شیراز سفر کرده، در سفرنامه خود درباره اقدامات ملکه تاشی خاتون و توصیف آرامگاه، چنین نوشته است:
این آرامگاه در نظر شیرازیها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش میروند. تاشی خاتون، مادر شاه ابواسحاق، در جوار این بقعه بزرگ، مدرسه و زاویه ای ساخته است که در آن به اطعام مسافران میپردازند و عده ای از قاریان پیوسته بر سر تربت امامزاده، قرآن میخوانند شبهای دوشنبه، خاتون به زیارت آرامگاه میآید و در آن شب قضات و فقها و سادات شیراز نیز حاضر میشوند. این جمعیت در بقعه جمه میشوند و با آهنگ خوش به قرائت قرآن مشغول میشوند. خوراک و میوه به مردم داده م یشود و پس از صرف طعام، واعظ، بالای منبر میرود و تمام این کارها در بین نماز عصر و شام انجام میگیرد.
خاتون در غرفه مشبکی که مشرف به مسجد است، مینشیند. در آخر هم (به احترام این بقعه) همانند سرای پادشاهان طبل و شیپور و بوق مینوازند.
در سال912 (ه.ق) به دستور شاه اسماعیل صفوی، بهسازی گستردهای بر آرامگاه انجام گرفت. 85سال بعد بر اثر زلزله سال 997 (ه.ق)، نیمی از گنبد آرامگاه ویران شد که دوباره در سالهای بعد بازسازی گردید.
در سال1142 (ه.ق) نادرشاه افشار بهسازی گستردهای بر این آرامگاه انجام داد و به دستور او قندیل بزرگی در زیر سقف و گنبد آویزان کردند. نادرشاه پیش از گرفتن شیراز و غلبه بر افغان ها، پیمان بسته بود که اگر در جنگ پیروز شود، بهسازی شایسته ای بر این بقعه انجام دهد. بنابراین پس از پیروزی بر افغانها و تسلط شیراز، 1500 تومان پول آن زمان را صرف بهسازی شاه چراغ کرد و قندیل او 720 مثقال وزن داشته که از طلای ناب و زنجیر نقره ای ساخته بوده اند. این قندیل تا سال 1239(ه.ق) همچنان آویزان بود.
در زلزله سال 1239(ه.ق) شیراز با خاک یکسان شد و این آرامگاه نیز به کلی مخروبه گردید، نویسنده تذکره دلگشا که خود شاهد این زلزله بوده است چنین مینویسد:
گنبد بقعه (شاه چراغ) که از غایت ارتفاع، آفتاب جهان تاب هر روز در نیم روز خود را در سایه آن کشیدی به یک دفعه چنان بر زمین خورد که زمین شکافته و در اعماق خاک فرو رفت... و آن عمارات عالی ... تو گویی همیشه ویران بوده ... .
پس از زلزله، قندیل اهدایی نادرشاه را فروختند و صرف بازسازی آرامگاه کردند.
در سال1243 (ه.ق) به دستور فتحعلی شاه قاجار، حسینعلی میرزا فرمانفرما، پی گیر شد تا کف بقعه را یک متر از سطح زمین بلندتر بسازد. این کار صورت گرفت و به جای استفاده از سنگ و ساروج، آن را از سنگ و آجر و گچ بنا کردند و در آخر ضریحی نقره ای بر گور نصب کردند. در سال 1269 (ه.ق) بر اثر زلزله، گنبد آرامگاه شکست و فرو ریخت. در همان سال محمدناصر ظهیرالدوله آن را نوسازی کرد.
در سال 1289(ه.ق) مسعود میرزا ظل السلطان دری نقره ای بر ورودی حرم نصب کرد و در سال 1292(ه.ق) شاهزاده ظل السلطان، ساعت زنگ دار بزرگی بر برج جنوبی بقعه نصب کرد.
در سال1306 (ه.ق) آینه کاری مفصلی بر دیوارهای داخل حرم انجام گرفت.
در سال 1336 خورشیدی، آخرین گنبد قدیمی آرامگاه برچیده شد و اولین گنبد با بتون آرمه ای توسط انجمن آثار ملی و اداره باستانشناسی فارس به همت هنرمند فقید سید احمد رضازاده ساخته شد.
در سال 1360 خورشیدی با حکمی از سوی خمینی سید محمد مهدی دستغیب به تولیت آستان احمدی و محمدی منصوب شدند.
از نخستین سالهای پس از انقلاب اسلامی، تاکنون کارهای زیر انجام گرفته است:
- توسعه مجموعه فرهنگی مذهبی حرم در زمینی به مساحت997100 هزار متر مربع.
- ایجاد 162 حجره در دور تا دور حیاط در دو طبقه که پیشانی و تاق نمای این حجرهها تماماً کاشی کاری شده است.
- نصب سنگ مرمر در کف حرم و دیوارهای اطراف.
- سنگ فرش کردن حیاط وسیع آرامگاه.
- ساخت سر در جنوبی که اسکلت این در، بتون آرمه است و قسمتی از وصیت نامه امام بر روی کاشی معرق به خط نستعلیق
زینت بخش فضای درونی آن است. دو لنگه در وروردی آن از چوب ساج تهیه شده و به وسیله ورق و قبههای هشت پر برنزی آراسته شده است.
- در غرب حرم، سالنی زیبا ساخته شده که کف آن و دیوارهای اطراف تا ارتفاع 1.5 متر سنگ مرمر شده و اسامی الهی با خط زیبا و به رنگ طلایی بر سطح آن نوشته شده اتس. پنجرههای مشبک چوبی و شیشههای رنگی در شکل مختلف، زیبایی آن را دوچندان کرده است. آینه کاری و گچ بری آن به سبک سنتی انجام گرفته است.
- ساخت گلدسته جنوبی، این گلدسته شبیه و قرینه گلدسته شمالی است. کاشی کاری آن دارای رنگ طبیعی است. اگر چه بدنه آن و نوشته هایش شبیه گلدسته شمالی است اما سطح گلدسته شمالی به نامهای خداوند مزین شده و حال آن که بر بدنه این گلدسته،
نامهای امامان و لقبهای آنها با هنرمندی خاصی نوشته شده ا ست.
- در سقف ایوان، چوب ساج به کار رفته و اسامی الهی و ائمه اطهار با چوب نارج و افرا بر آن نوشته شده است.
- حوض بزرگی در میان حیاط با الهام از سبک مذهبی ساخته شده است. سنگهای بزرگ این حوض از جنس چینی است و از معادن نی ریز فارس تهیه شده است.
- در دور تا دور آرامگاه، خارج از محوطه، بازارهایی دوطبقه ساخته شده اند. ساختمان این بازارها اگر چه با مصالح نوین ساخته شده، اما در ساخت آن، شیوه سنتی و معماری اصیل ایرانی محفوظ مانده است.
جشنواره ای هنری دانشجویی و دوسالانه است که جهت بازتاب تجلی وجود حضرت سید امیر احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار می شود. این جشنواره در رشتههای مختلف هنرهای تجسمی توسط جهاد دانشگاهی واحد استان فارس برگزار می شود
یک روز آمدی ، دستانم را گرفتی ، مرا بلند کردی ، به من امید دادی، همراهم شدی ، اما چه شد؟؟!!
ناگاه دستانم را رها کردی ، رفتی که رفتی
کجا...؟؟!! چرا تنهایم می گذاری؟؟!!
فقط یک کلمه گفتی خدا حافظ
تمام قلبم را غم گرفت ، پشت سرت می دویدم و زمین می خوردم
اما... اما تو استوار تر و راسخ تر می رفتی و دور می شدی ، فریاد زدم چرا می روی؟؟!!
برگشتی ... باز هم دستانم را گرفتی و بلندم کردی و آرام لبخند زدی ، گفتی تکلیف است ، زود بر می گردم ، اشک هایم را از گونه هایم گرفتی ، بوسیدی
رفتی که رفتی...
حق با تو بود زود برگشتی ... اما بازگشتت خاطرات آن روز برایم زنده شد که با هر زمین خوردنم فکر می کردم تو بی رحمی... حال ، چهره ات یادم می آید که با هر زمین خوردنم آهی از ته دل میکشیدی و قطره ای اشک از چشمانت جاری می شد.
...این بار هم که امدی باید زود بروی ... اما این بار شانه به شانه ات من هم می آمدم
به دو راهی رسیدیم...
جایی که باز هم جدایی انتظار ما را می کشید ، اما این بار آرام بودم ... آرام و صبور
چون یقین داشتم به تو خواهم رسید ، به زودی...
اما نه...
آرام بودم چون باید راهت را ادامه می دادم.